Військово-патріотичне виховання — цілеспрямований,
організований процес формування готовності юнаків старшого шкільного
віку до строкової військової служби в Збройних Силах України. Його зміст
визначається Конституцією, законами України, військовою Присягою та
військовими статутами.
Військово-патріотичне виховання молоді органічно поєднує в
собі низку окремих напрямів виховання: військового, морального,
правового, тощо. Проте головним результатом виховних зусиль має стати
готовність молодої людини до військово-патріотичної діяльності як
внутрішнього системного утворення, що передбачає п'ять основних
компонентів — освітній, фізичний, психологічний, соціальний і
духовний.
Освітня готовність — це, передусім, обсяг знань героїчного минулого
українського народу, історії його Збройних Сил. Вона передбачає також
певний обсяг знань з допризовної підготовки, фізичної культури,
спорту, гігієни побуту. Головне при цьому — дієвість засвоєних знань, що
виявляється в навчально-пізнавальній активності старшокласників на
уроках допризовної підготовки, підвищеному інтересі до змісту
українознавчих предметів, доланні перешкод у його засвоєнні.
Фізична готовність передбачає певний рівень розвитку в юнаків
фізичної сили, витривалості, спритності, швидкості в рухах;
сформованість необхідних для військової діяльності рухових навичок та
вмінь. Передумовою цього виступають достатній рівень фізично-оздоровчої
активності учня на уроках фізичної культури, участь у спортивних
секціях та ін.
Психологічна готовність включає в себе позитивну мотивацію
участі учнів у військово-патріотичних заходах. Разом з тим, за
результатами обстеження старшокласників, вона передбачає певний рівень
сформованості таких якостей, як емоційна стійкість, розсудливість,
сміливість, рішучість, мужність, цілеспрямованість.
Соціальна готовність передбачає вірність бойовим та
національно-історичним традиціям, військовому обов'язку, присязі та
військовому статуту, високу дисциплінованість, конструктивну
соціально-комунікативну, громадсько-корисну та
національно-громадянську активність.
Духовна готовність проявляється в наявності ідеалу, в пошуках
старшокласниками життєвого сенсу і моральних цінностей; самоусвідомленні свого
Я - фізичного, психічного, соціального; самоочищенні та
самовдосконаленні, в духовно-катарсичній активності. Остання передбачає
рефлексію, як акт самопізнання юнаком окремих ознак своєї
індивідуальності, власних рис характеру, що відображають знання
внутрішнього світу.
Основною властивістю цих п'яти складових готовності, як показує
аналіз кореляційного взаємозв'язку між ними, виступає
військово-патріотична активність — внутрішня активна позиція молодої
людини щодо військової служби. Така позиція розвивається шляхом
послідовної зміни, трансформації простіших властивостей, якостей
особистості на вікових стадіях до призову в армію, з притаманною їй
структурою і психологічними закономірностями. Разом з тим,
військово-патріотична активність є необхідною передумовою подальшого
розвитку готовності старшокласника до військової строкової служби в
Збройних Силах України.
|